söndag 28 september 2014

140924 Flyter eller inte

Vi inledde med att prata om varför många barn har badring eller puffar när de badar i havet eller i poolen. ”Pappa blåser i badringen så att den blir stor”, säger ett av barnen. ”Du behöver ingen badring för att du kan simma” säger ett annat barn. Vi pratar om hur badringen hjälper barnen att flyta. ”Om man inte har badring kan man drunkna”.



På bordet la vi olika saker som vi skulle testa och se ifall de flyter eller sjunker. Vi tog fram olika saker som vi ville ta reda på om de flöt eller sjönk. Sakerna som vi tog fram var gem, äpple, legobit, plastbåt, blyertspenna, sax, glaskula, plastgroda och ett mynt. Mitt på bordet ställde vi en stor genomskinlig låda full med vatten. Varje barn fick välja en av sakerna från bordet. Innan de släppte saken i vattnet skulle alla gissa vad som skulle hända. De som trodde att saken skulle flyta räckte upp en hand. 



Vi kom fram till att vissa saker sjunker och andra flyter men också att vissa saker flyter en lite stund, tills de fylls med vatten och därefter sjunker. Därefter fick de som ville rita och måla vad vi hade gjort. Barnen tyckte det var ett roligt experiment. De hejade och skrattade. Ett av barnen sammanfattade experimentet med att säga ”äpplet kan simma, men inte grodan”.


·         * Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturkunskap,

·        *  Förskolan ska även utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik, (lpfö98)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar